حرکت به سمت تولیدات و محصولات دانش بنیان
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. به همین دلیل باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیتهای دانشی کشور را ارتقا دهیم.
<p>به گزارش سهند خبر به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی - وزیر صنعت معدن و تجارت - با حضور در موسسه مطالعات و پژوهش&zwnj;های بازرگانی به مهمترین چالش&zwnj;ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش&zwnj;های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح ها و برنامه&zwnj;های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش&zwnj;های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.&nbsp;علی آبادی گفت: انتظار دارد موسسه در حمایت از سیاست&zwnj;ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت&zwnj;ها و توانایی&zwnj;های علمی و تخصصی&zwnj;اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تاثیر گذار باشد.</p> <p>تاکید بر ساماندهی قیمت&zwnj;گذاری دستوری</p> <p>علی آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاهراهای حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه &nbsp;هیچ اقدام و مطالعه&zwnj;ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه &nbsp;مطالعات و پژوهش های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال &ndash;جنوب و شرق &ndash; غرب نقش پررنگ تری ایفا کند. وی &nbsp;همچنین بر فعال کردن نقش اتاق های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق &nbsp;با مردم، رفع گره&zwnj;های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت&zwnj;گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد. علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.</p> <p>مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار</p> <p>وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه&zwnj;های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.&nbsp;وی همچنین بر ارائه گزارش&zwnj;های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که به صورت جدیدی&zwnj;تر فعالیت&zwnj;های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.&nbsp;وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه&zwnj;ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.&nbsp;بنا بر اعلام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی علی آبادی تصریح کرد: سازمان&zwnj;های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاه&zwnj;های اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها در باره برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاه&zwnj;های اجرایی با دانشگاه&zwnj;ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه&zwnj;ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت های خاص خودشان بپردازند که عموما مسائل مبتلابه کشور است.</p> <p>وی از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست به ارائه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را &nbsp;در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان به&zwnj;ویژه معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاههای مسئول برساند.</p> <p>تشکیل میز موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی &nbsp;وزارت صمت</p> <p>سید مهدی فرحی - قائم مقام وزیر صنعت، معدن - در ادامه این نشست &nbsp;بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت به ویژه &nbsp;در حوزه &nbsp;تجارت و بازرگانی &nbsp;داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و &nbsp;افزود: این موسسه، باید &nbsp;به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت &nbsp;عمل کند.</p> <p>وی افزود: موسسه &nbsp;باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به صورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاه&zwnj;های مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در &nbsp;مبادی &nbsp;و ورودی&zwnj;های وزارتخانه حضور داشته باشد، می&zwnj;توان صداها و دغدغه&zwnj;ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.به گفته قائم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات، &nbsp;باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.وی همچنین از &nbsp;موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش کند.</p> <p><br>تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه</p> <p>همچنین احمد تشکینی - رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی - در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد &nbsp;موسسه و گروه های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استاتداری ها و نمایندگان مجلس &nbsp;با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.</p> <p><br>تشکینی، مطالعات مربوط &nbsp;به خودروهای برقی، &nbsp;تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه&zwnj;های پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.</p> <p>&nbsp;&nbsp;</p>
شناسه خبر: 43385610