شبکهای که نفس معیشت را در مشت دارد
ادعای «ارزان بودن اینترنت در ایران» با آمار جهانی همخوانی ندارد / اپراتورها میوه انحصار را میچینند اما حرف از بازار آزاد میزنند
تصمیم برای افزایش ۷۵ درصدی قیمت اینترنت بدون بهبود ملموس در کیفیت، نشانگر بحرانی عمیقتر در سیاستگذاری ارتباطی ایران است؛ مجتبی قلیپور، پژوهشگر، عملی شدن این تصمیم را نمادی از «فرسایش وجه عمومی دولت» و عامل تشدید نابرابری دیجیتال و کاهش سرمایه اجتماعی میداند. او هشدار میدهد حذف تدریجی گروههای محروم از فضای دیجیتال، تهدیدی برای عدالت آموزشی، مشارکت مدنی و اعتماد عمومی است.

نگار علی- در حالی که قیمت بستههای اینترنتی با افزایش حدود ۷۵ درصدی روبهرو شده، هنوز گزارشی رسمی درباره تحقق وعدههای اپراتورها برای بهبود کیفیت منتشر نشده است. کاربران، کارشناسان و فعالان اجتماعی از خود میپرسند که آیا این گرانی صرفاً ناشی از منطق بازار است یا نشانهای از نوعی بحران عمیقتر در سیاستگذاری ارتباطی کشور؟ بسیاری معتقدند فقدان شفافیت، پاسخگویی و تنظیمگری واقعی در حوزه ارتباطات، دست اپراتورها را برای تحمیل هزینههای بیشتر به مردم باز گذاشته است؛ بدون آنکه الزامی واقعی برای ارتقای کیفیت خدمات وجود داشته باشد.
مجتبی قلیپور، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در گفتوگویی، گرانی اینترنت را نه صرفاً یک تصمیم اقتصادی، بلکه نمادی از «فرسایش وجه عمومی دولت» میداند. از نظر او، نابرابری دیجیتال در ایران نهتنها به شکافهای اقتصادی و جغرافیایی دامن میزند، بلکه پیامدهای گستردهتری همچون تضعیف اعتماد عمومی، تهدید سرمایه اجتماعی و کاهش مشارکت مدنی را نیز در پی دارد. این پژوهشگر معتقد است در جهانی که اینترنت دیگر صرفاً یک ابزار سرگرمی نیست بلکه زیربنای آموزش، کار، مشارکت و معیشت است، افزایش بیضابطه قیمت، نوعی حذف تدریجی شهروندان محروم از فضای دیجیتال است که به شکافهای اجتماعی عمق بیشتری میدهد؛ مشروح گفتوگو را در ادامه بخوانید:
وقتی منطق بازار بر خیر عمومی غلبه میکند
مجتبی قلیپور در پاسخ به این پرسش که از نگاه جامعهشناسی، افزایش ۷۵ درصدی قیمت اینترنت، بدون ارائه هیچگونه گزارش پیشرفت در تعهدات کیفی، چه معنایی دارد؟ آیا باید آن را صرفاً یک تصمیم اقتصادی دید یا نشانهای از فرسایش سیاستگذاری ارتباطی در کشور است، گفت:«به نظر میرسد در این مورد نگاه سودمحور محض اپراتورها و خلأ سیاستگذاری و تنظیمگری ارتباطی دو روی یک سکه باشند. اپراتورها مسئله را فقط از منظر منطق بیشینهسازی سود میبینند و طبیعی است که این منطق نمیتواند برای خدمتی چون اینترنت تأمینکننده خیر عمومی باشد. جالب است که آنها از یک طرف از مزایای انحصاری که برایشان ایجاد شده بهرهمند میشوند و از طرف دیگر میخواهند در قیمتگذاری منطق سودمحور بازار را اعمال کنند. متأسفانه این منطق در سالهای اخیر در مورد بسیاری از خیرهای عمومی از جمله آموزش و پرورش و بهداشت هم غلبه یافته و نتیجهاش وضعیت رو به افول کشور در شاخصهای آموزش عمومی و بهداشت و درمان است. از سوی دیگر، سیاستگذار هم اگرچه هر بار که بحث افزایش قیمت است مقاومتهایی میکند اما در نهایت با شرط و شروطی به منطق سودمحور اپراتورها تن میدهد. شرط و شروطی که البته هرگز جامۀ عمل نمیپوشند. در واقع آنچه امروز دربارۀ قیمتگذاری اینترنت شاهد آن هستیم نمونهای از بحرانی کلانتر است که من مایلم آن را «فرسایش وجه عمومی دولت» بنامم. یعنی فرسایش آن چهرهای از دولت که بناست تأمینکنندۀ خیرها و خدمات عمومی از قبیل آموزش، بهداشت، امنیت و مانند آن باشد.»
رشد قیمت اینترنت با بهبود ملموس سرعت همراه نشد
او در ادامه افزود:«البته اپراتورها در نامهشان حفظ و ارتقای کیفیت شبکه را به عنوان ضرورت اصلی افزایش قیمت مطرح کردهاند. اما تجربه نشان داده است این افزایش قیمتها به افزایش کیفیت منجر نشده است. الان طبق شاخص جهانی اسپیدتست، از نظر سرعت اینترنت موبایل در میان ۱۰۲ کشور جهان رتبۀ ۶۹ را داریم و سرعت دانلودمان به مراتب کمتر از میانگین جهانی است. از نظر سرعت پهنباند ثابت هم از میان ۱۵۴ کشور رتبۀ ۱۴۲ جهان هستیم. در چند سال اخیر که من این شاخصها را رصد کردهام بهبود چندانی در مقایسه با بقیۀ کشورها حاصل نشده است. البته نسبت به وضعیت قبلی خودمان مقداری جلوتر رفتهایم که البته این هم در حدی نبوده که مردم واقعا آن را احساس کنند.»
ادعای «ارزان بودن اینترنت در ایران» با آمار جهانی همخوانی ندارد
قلیپور در ادامه گفت:«شاخص کلانتر کیفیت زندگی دیجیتال که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده میگوید ایران از نظر کیفیت زندگی دیجیتال رتبۀ ۹۵ از ۱۲۱، از نظر کیفیت اینترنت رتبۀ ۱۰۴ از ۱۲۱ و به طور مشخص از نظر قابلپرداخت بودن قیمت اینترنت رتبۀ ۶۸ از ۱۲۱ را در اختیار دارد. شاخص اینترنت فراگیر (III) که توسط اکونومیست اندازهگیری میشود هم نشان میدهد که ایران از نظر قیمت اینترنت در سال ۲۰۲۲ رتبۀ ۷۵ از میان ۱۰۰ کشور حاضر در این رتبهبندی را داشته و در واقع بدترین عملکرد ایران در همین زمینۀ قیمت و سپس کیفیت اینترنت بوده است که رتبۀ ۷۳ از ۱۰۰ را داشتهایم. بنابراین ما حتی از نظر قیمت اینترنت هم وضعیت خوبی نداریم و اینکه گفته میشود اینترنت در ایران ارزان است قطعا درست نیست. با اینهمه، در سیاستگذاری و حکمرانی اینترنت در ایران بحث قیمت (همچنانکه کیفیت و سرعت) چندان جدی گرفته نمیشود و هر نوع دسترسی به عنوان «اتصال» معرفی میشود و در آمارها به آن افتخار میشود. این در حالی است که در گزارشهای سازمان ملل چند سالی است که مفهوم «اتصال معنادار» وارد شده که به معنای اتصالی است که دارای کیفیت قابل قبول و قیمت قابل پرداخت باشد.»
گرانی اینترنت، نابرابری دیجیتال در ایران را تشدید میکند
این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه طبقات یا گروههای اجتماعی بیشتری از این گرانی آسیب خواهند دید؟ آیا این تصمیم میتواند شکاف دیجیتال را به شکافهای طبقاتی و جغرافیایی گره بزند، گفت:«شکاف دیجیتال همین الان هم با شکافهای طبقاتی و جغرافیایی همبستگی زیادی دارد و گرانسازی قطعا وضعیت را تشدید خواهد کرد. حداقل سه نوع شکاف دیجیتال وجود دارد:
- شکاف دیجیتال بین یک کشور با سایر کشورها
- بین مناطق گوناگون یک کشور
- بین گروهها و اقشار اجتماعی مختلف در یک کشور
در مورد کشور ما تمام این شکافها وجود دارد. البته زیرساختهای ارتباطی کشور به لحاظ پهنۀ جغرافیایی توسعۀ خوبی یافته اما نابرابری درآمدی که گاه الگوی جغرافیایی هم دارد منبع مهم شکاف دیجیتال باقی میماند. همانطور که نابرابری دیجیتال بین کشورها در پیوند با ثروت هر کشور است، نابرابری دیجیتال بین افراد هم با محرومیتهای جغرافیایی و اقتصادی پیوند دارد. الان در اغلب کشورها از اینترنت موبایل به عنوان ابزاری برای پر کردن شکاف بین ضریب نفوذ اینترنت ثابت در شهر و روستا استفاده میکنند. بنابراین، وقتی شما قیمت اینترنت موبایل را افزایش میدهید، این سازوکار ترمیمکننده را از بین میبرید و نابرابری را تشدید میکنید. آن هم در شرایطی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت در ایران حتی در شهرها هم ناچیز است.»