انتقاد شدید جلیلی از ظریف؛ دستگاههای امنیتی وظیفه خود را انجام دهند/کسانی که علیه چین، روسیه و طالبان سخن میگفتند، اکنون با حقیقت روبهرو شدند
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست "حکمت سیاسی اسلام در قرآن" که در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: ما به عنوان کسانی که ادعای پیشرفت و موفقیت کشور را داریم، باید به دقت بدانیم که کدام مسیر درست است و چرا مسیرهای دیگر نادرست محسوب میشوند.

به گزارش خبرگزاری سهند خبر، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست "حکمت سیاسی اسلام در قرآن که در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: در اندیشه غرب، مطالعات زیادی بر روی ویژگیهای طبیعی انسان انجام شده است که برخی از آنها صحیح است، اما اندیشه اسلامی علاوه بر ویژگیهای طبیعی، به ویژگیهای فطری انسان نیز توجه دارد. اگر این جنبه فطری در نظر گرفته نشود، حتی در بهترین حالت، آن نگاه ناقص خواهد بود.
وی در ادامه افزود: بحث مهمی که اهمیت بعثت را تبیین میکند، این است که نه تنها به اهمیت انسان و خوشبختی توجه دارد، بلکه گنجینههای عقل انسان را نیز بیدار و روشن میسازد.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست حکمت سیاسی اسلام در قرآن که در حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به ویژگیهای اندیشه اسلامی اظهار داشت: در اندیشه اسلامی، علاوه بر توجه به ویژگیهای طبیعی انسان، به فطرت او نیز پرداخته میشود. این بعد فطری انسان در کنار ویژگیهای طبیعی قرار دارد و اگر این بُعد نادیده گرفته شود، نگاه به انسان ناقص خواهد بود.
وی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که اهمیت بعثت را نشان میدهد، این است که بعثت پیامبر اسلام نه تنها بر اهمیت انسان و خوشبختی او تأکید میکند، بلکه عقل انسان را بیدار و روشن میسازد.
جلیلی به تفاوت اندیشه اسلامی با دیگر اندیشهها در ابعاد مختلف زندگی انسان اشاره کرده و گفت: اندیشه اسلامی به غیر از روابط انسان با خود، دیگران، طبیعت و هستی، بعد چهارمی دارد و آن رابطه انسان با مبدأ هستی یعنی خداوند است. این بعد چهارم بر تمامی ابعاد دیگر تأثیر میگذارد.
وی افزود: بعثت پیامبر این فرصت را فراهم میآورد که انسان به این بعد چهارم دست یابد و فطرت تکوینی انسان با فطرت تشریعی کامل میشود. دین، برخلاف فطرت انسان، هیچ چیزی خلاف آن بیان نمیکند و این از تمایزات آن است.
جلیلی با اشاره به تاریخ معاصر گفت: "در قرن اخیر، مارکسیسم به عنوان یک مکتب فکری نیمی از جهان را تسخیر کرد، ولی پس از ۷۰ سال از پیروزی آن، خودشان به این نتیجه رسیدند که این راه غلط بوده است و کشورهای تحت تاثیر آن مانند اتحاد جماهیر شوروی نتواستند از آن بهرهبرداری کنند."
وی ادامه داد: جاهلیت به معنای عدم وجود مبنای صحیح برای صدور احکام است. در دوران جاهلیت، فردی که بتواند حکم خود را در فضای عمومی غالب کند، اعتبار بیشتری داشت. حتی شاعر از اسبسوار مهمتر بود زیرا رسانه اهمیت داشت.
جلیلی به وضعیت امروز اشاره کرده و گفت: امروز نیز افرادی که بتوانند سریعتر توئیت بزنند و با تعداد فالوور بیشتر یک حرف درست یا غلط را رواج دهند، میتوانند طرف مقابل را از صحنه خارج کنند. این همان حکم دوران جاهلیت است، هرچند که ابزار رسانه میتواند برای تبیین حقیقت نیز مفید باشد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلافات انسانها در مفاهیمی چون خسران و منفعت بیان کرد: در دنیای امروز، سیاست به نوعی تجارت تلقی میشود و در ایام انتخابات، افراد از سود و ضرر سیاسی سخن میگویند. بعثت پیامبر اسلام برای تعریف درست این مفاهیم و نشان دادن معنای واقعی سود و زیان است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای اندیشه دینی، تفاوتهای اساسی آن در مناسبات اجتماعی و سیاسی است. به عنوان مثال، ترامپ پس از روی کار آمدن اعلام کرد که ۷ هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرده و هیچ سودی به دست نیاورده است، در حالی که این دیدگاه فقط به حساب و کتاب مالی نگاه میکند و به کشتهشدن انسانها توجهی ندارد.
جلیلی در ادامه افزود: پیامبر اسلام در ۱۳ سال حضور در مکه، باوجود تمام سختیها، ۱۴۰ نفر به اسلام ایمان آوردند. این حرکت بر اساس مبنای جدی و هدفی متعالی بود. وی با اشاره به الگوی جهاد تبیین در اسلام گفت: در ۱۳ سال حضور پیامبر در مکه، مشرکین بارها خواستهاند که پیامبر کوتاه بیاید و مذاکره کند، اما آیات سوره کافرون در پاسخ به این درخواست نازل شد.
جلیلی با اشاره به قرآن گفت: کسانی که در جامعه دینی از یک سو چیزی میگویند و در خارج از آن چیزی دیگر مطرح میکنند، در قرآن مورد تمسخر قرار میگیرند. قرآن میگوید کسانی که حکم فطری مانند حجاب را کنار میگذارند و تناقضگویی میکنند، در زندگی دنیوی نیز موفق نخواهند بود.
وی همچنین به نکات دیگری اشاره کرد و افزود: قرآن تجارتهای خسارتبار را نقد میکند و میگوید کسانی که سعادت را با ذلت عوض میکنند، خودشان به ضرر میافتند.
جلیلی در ادامه تأکید کرد: ما باید بدانیم در نگاه ما برد و باخت به چه معناست. موفقیت انسان باید در عرصه هستی و زندگی واقعی باشد. حتی اگر در مسئولیتی نباشیم، باید وظیفه خود را انجام دهیم و مفهوم دولت سایه این است که هر فرد در حد وسع خود نقشآفرینی کند.
در پاسخ به سوالات در زمینه تحرکات ظریف، جلیلی گفت: ایجاد انسجام در جامعه باید بر اساس مناسبات قانونی باشد. هرگونه اصلاح خطا باید در چارچوب قانون صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به حضور ظریف در اجلاس داووس گفت: ما به عنوان مدعیان پیشرفت باید بدانیم که چه مسیری درست است و چرا مسیرهای دیگر نادرست است. مهم این است که دستگاههای امنیتی و اداری وظیفه خود را انجام دهند و نادرستی سخنانی که مطرح میشود برای مردم روشن شود.
جلیلی با تأکید بر واقعگرایی در سیاست خارجی گفت: عرصه سیاست خارجی، عرصهای واقعی است. در ۶ ماه گذشته، دیدیم که بسیاری از کسانی که میگفتند جنگ نمیشود، به واقعیتها پی بردند و فهمیدند که باید با روسیه و طالبان وارد همکاری شوند.
وی افزود: البته در این مدت، اروپا تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کرده است. کسانی که فشار حداکثری را مطرح میکردند، امروز به این نتیجه رسیدند که باید بازارهایی برای خود پیدا کنند.
جلیلی همچنین اشاره کرد: در شش ماه گذشته، رژیم صهیونیستی به سرزمین ما تعرض کرده است و این نشاندهنده اهمیت تحلیلهای صحیح در سیاست خارجی است. تحلیل غلط میتواند دشمن را جریحهدار کرده و محاسبات غلط دشمن را تقویت کند.
وی در پایان تأکید کرد: این شش ماه باید مورد ارزیابی قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف شناسایی شوند تا دولت با کمک مردم به رفع مشکلات بپردازد.