برنامه‌ریزی برای عرضه کالاهای داخلی بر بستر پلتفرم خارجی/ زعفران و خشکبار در اولویت

به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) قرار است تولیدکننده کالاهای داخلی مستقیم به پلتفرم‌های خارجی متصل شوند و عرضه کالاهای داخلی مستقیماً بر بستر پلتفرم خارجی اتفاق افتد که در حال‌ حاضر این موضوع برای محصولاتی همچون زعفران و خشکبار رخ داده و تا پایان سال به ۲۰ محصول می‌رسد.

زمان انتشار:  ۲۳:۲۴:۲۶ ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
 0  270771
برنامه‌ریزی برای عرضه کالاهای داخلی بر بستر پلتفرم خارجی/ زعفران و خشکبار در اولویت
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد

به گزارش سهند خبر به نقل از ایسنا، امین کلاهدوزان در نشست خبری رویداد ملی تجارت الکترونیک که از ۲۴ مهر ماه آغاز خواهد شد، با بیان اینکه همایش «روز ملی تجارت الکترونیکی» با هدف رشد تجارت الکترونیکی، رفع مشکلات و حمایت از کسب‌وکارها برگزار می‌شود، گفت: از سال گذشته تاکنون، تجارت الکترونیکی کشور رشد ۴۸ درصدی داشته است. نیازهایی در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که بخشی از این نیازها کاملا توسط شرکت‌های الکترونیکی قابل پوشش دادن است. این شرکت‌ها چابکی و شفافیت بیشتری دارند و به‌ همین دلیل است که می‌توانند به شکل ویژه‌ای در رفع نیازها موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه در این همایش برگزاری تفاهم‌نامه‌های مفید بین بخش‌های دولتی و خصوصی هم امضا می‌شود، ادامه داد: علاوه بر بخش دولتی و خصوصی، تصمیم داریم شبکه‌سازی بخش خصوصی را نیز در این همایش داشته باشیم؛ این اکوسیستم از کسب و کارهایی با فعالیت‌های مختلف تشکیل شده و امیدواریم امسال بتوانیم این شبکه‌سازی بین این کسب‌وکارها را آغاز کنیم و آن را در قالب همایش‌های میانی دیگر در طول سال ادامه دهیم.

کلاهدوزان از برگزاری رویداد «نشست جوانه‌ها» در جریان همایش «روز ملی تجارت الکترونیکی» با همکاری وزارت صمت و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فن‌آوری برای آشنایی بیشتر جوانان و دانش‌آموزان با اکوسیستم تجارت الکترونیکی خبرداد و تصریح کرد: برگزاری پنل‌های تخصصی برای فعالان حوزه کسب‌وکار دیجیتال از دیگر بخش‌های این همایش است تا آن‌ها بتوانند نیازها و درخواست‌های خود را به گوش مسئولان برسانند.

این مقام مسئول همچنین از حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌ها در این نشست برای پشتیبانی و حمایت مالی لازم از ایده‌های برتر خبر داد و خاطرنشان کرد: قصد داریم برای نخستین بار در کشور، همایشی را برگزاری کنیم و آن را با همایش‌های دیگر ادامه دهیم تا کسب و کارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی بتوانند تعامل بیشتری با فعالان این حوزه و بخش‌های اقتصادی کشور داشته باشند.

ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در بخش پرداخت الکترونیکی

وی با تاکید بر اینکه در بخش پرداخت الکترونیکی، ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: تجارت الکترونیکی، حوزه مهمی است که در سال‌های گذشته در کشور مغفول واقع شده است، البته سال گذشته ۱۸۳۰ همت گردش مالی این حوزه بوده ولی آن‌طور که باید به این بخش از اقتصاد کشور پرداخته نشده است؛ در این راستا به‌ دنبال آن هستیم که جایگاه واقعی فعالان حوزه تجارت الکترونیکی برای جامعه و مسئولان شناسانده شود تا هر چه سریع‌تر این بخش رشد کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) با بیان اینکه شاخص‌های اصلی نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی در کشور روبه رشد است، اما ظرفیت رشد حداقل بیش از ۲ برابری را دارد، گفت: رشد تجارت الکترونیک، ایجاد اشتغال و اثرگذاری این بخش جزو اهداف مهم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که با برگزاری چنین همایش‌هایی می‌توان با سرعت بیشتری به این اهداف دست یافت.

کاهش تعداد تراکنش‌های پرداخت به دلیل بسته شدن درگاه‌های غیرمجاز

به گفته رئیس مرکز تتا همچنین سال گذشته پالایش درگاه‌های پرداختیاری انجام شد. بخشی از تعداد کاهش تراکنش‌ها که رخ داده مربوط به بسته شدن درگاه‌های غیرمجاز بوده است. علت اصلی هجمه به اینماد نیز همین بود که درگاه‌ها در حال بسته شدن بودند. عمده درگاه‌های بسته شده به سایت های قمار، فروش کالاهای غیر مجاز و پولشویی بوده است. در سال گذشته عمده درگاه‌های پرداخت‌یاری غیرمجاز بسته شدند. بخش عمده این درگاه‌ها تعداد تراکنش پایینی داشتند.

برنامه‌ریزی برای عرضه کالاهای داخلی بر بستر پلتفرم خارجی

کلاهدوزان در ادامه گفت: قرار است تولیدکننده کالاهای داخلی را مستقیم به پلتفرم‌های خارجی متصل کنند؛ یعنی عرضه کالاهای داخلی مستقیماً بر بستر پلتفرم خارجی اتفاق افتد که کار جدیدی است. درحال‌حاضر این موضوع برای سه محصول رخ داده است و تا پایان سال به ۲۰ محصول می‌رسد و از ظرفیت پیمان شانگهای هم در این زمینه استفاده می‌شود. باید انبار حداقلی در کشور مقصد ایجاد و میزان مشخصی محصول دپو شود تا کار عرضه آغاز شود. یکی از کالاها زعفران و محصول دیگر خشکبار ایران است. این کار می‌تواند سرآغاز فروش محصولات کسب‌وکارهای ایرانی در خارج از مرزهای کشور به‌صورت اینترنتی باشد.

گفتنی است؛ همایش «روز ملی تجارت الکترونیکی» از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا  ۱۷ روز دوشنبه ۲۴ مهرماه، با حضور مسئولان این حوزه در محل مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار خواهد شد.