جزئیات طرح رایگان شدن اتوبوس در مشهد

با تصویب اعضاء شورای شهر مشهد و در ادامه بررسی طرح رایگان شدن اتوبوس، شهرداری مکلف شد نسبت به اجرای طرح در گام اول ۱۰ خط از خطوط منتهی به حرم مطهر و حاشیه شهر را به صورت نمونه اجرا کند. همچنین اجرای کامل طرح از ابتدای سال ۱۴۰۳ الزامی شد.

زمان انتشار:  ۲۳:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
 0  293875
جزئیات طرح رایگان شدن اتوبوس در مشهد
طرح رایگان شدن اتوبوس

 به گزارش سهند خبر به نقل از ایسنا،امروز، ۱۲ تیر ماه، در هشتادوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، بررسی طرح رایگان شدن اتوبوس که هفته گذشته نیمه‌تمام مانده بود، ادامه یافت.

در ابتدا مجید نژادحسین، عضوی از شورا، در تذکری به شهرداری اظهار کرد: تذکر من به شهردار در خصوص اتوبوسرانی است. این موضوع هفته گذشته مطرح شد و انتظار داشتیم مدیران سازمان معاونت فنی و عمران قبل از طرح با اعضاء شورا جلساتی داشته باشند اما انجام نشد.

وی افزود: ما در صحن در خصوص اعداد و ارقام اختلاف نظر داشتیم. تصور من این بود که اگر یک هفته بگذرد، در این زمینه صحبت می‌کنیم و ملاحظات بار مالی و تبعات آن مطرح می‌شود. در این موضوعات که بار مالی دارد، باید جلسه برگزار کنیم. کار کارشناسی است و با مصاحبه در روزنامه کاری پیش نمی‌رود.  

در ادامه جلسه طرح دوفوریتی عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه گذشته کلیات طرح به تصویب رسیده بود که براساس آن شهرداری مشهد مکلف است در راستای اجرای بند ۳-۸ سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور ترغیب شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و روان‌سازی ترافیک شهر و با توجه به عدم امکان دریافت بهای تمام‌شده خدمات اتوبوسرانی از شهروندان و زائران به صورت کامل، کاهش هزینه‌های مازاد شهرداری در نگهداری، پشتیبانی و به‌روزرسانی سامانه‌های الکترونیکی کسر کرایه و عدم صرفه اقتصادی در نوسازی آن از استفاده‌کنندگان از خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی بخش خصوصی و سازمانی (اتوبوس، میدل‌باس، مینی‌بوس، ون و...) کرایه دریافت نکنند.

در ادامه جلسه تباصر این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. بر اساس آن‌ها شهرداری مکلف است در راستای حفظ و بهبود کیفی و کمی اطلاعات آماری تعداد مسافران در خطوط از روش‌های جایگزین شمارنده مسافران استفاده کند و برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای استفاده از ظرفیت واقفان و خیران در بخش حمل‌ونقل عمومی را انجام دهد. همچنین نسبت به پیگیری لازم در خصوص لحاظ سهم دولت در حساب‌های فی‌مابین و پیگیری لازم در خصوص استفاده از ظرفیت‌های قانونی از جمله بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و برنامه‌های توسعه و... برای جبران هزینه‌های اجرای این مصوبه اقدام کند.

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد هم در این جلسه در خصوص این طرح اظهار کرد: اینکه بخواهیم رضایتمندی مردم را با یکسری طرح‌ها افزایش دهیم، ما نیز موافق هستیم و با این نوع اقدامات مخالف نیستیم و موضوعات مالی آن در عین اهمیت در قبال کلیت طرح کمتر اهمیت دارد.

وی بیان کرد: باید هرچه می‌توانیم درآمدهای پایدار را برای شهرداری ایجاد کنیم تا دغدغه روزمره اتوبوسرانی رفع شود. دغدغه اصلی ما که هفته گذشته نیز مطرح کردیم، این بود که طرح را مسکوت بگذارید و اجازه دهید مرکز پژوهش‌ها ‌و شهرداری آن را بررسی کنند اما این اتفاق نیفتاد. اکنون نیز نگران این هستیم چوو از اتفاقات آینده بی‌خبر هستیم و نمی‌دانیم اگر بهای اتوبوس را رایگان کنیم، تقاضا چقدر افزایش پیدا می‌کند.

شهردار مشهد افزود: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم و در ساعات پیک مشکل داریم. وضعیت ناوگان مشخص است؛ ما ۱۷۵۰ اتوبوس داریم و از این جهت در کشور اول هستیم. اجازه دهید ناوگان را ارتقا دهیم و زیرساخت‌های لازم را فراهم و بعد بهای خدمات اتوبوسرانی را رایگان کنیم. باید توجه کرد که ممکن است نارضایتی بیشتر شود و بعد نمی‌توانیم طرح را بازگردانیم.

قلندر شریف ادامه داد: اکنون که صحبت از رایگان کردن شده، تراکنش‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. تاکید من بر کار پژوهشی است و با هر کاری که متکی بر کار پژوهشی و علمی باشد، چه درآمد شهرداری را کاهش و چه افزایش دهد، موافق هستیم.  

در جریان بررسی این لایحه، پیشنهادی به تصویب رسید مبنی بر اینکه شهرداری مشهد مکلف است نسبت به اجرای طرح در گام اول ۱۰ خط از خطوط منتهی به حرم مطهر و حاشیه شهر را به صورت نمونه اجرا کند. همچنین ظرف مدت سه ماه مطالعات جامع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را انجام داده و نسبت به آماده‌سازی مدل اقتصادی و تامین منابع لازم ظرف مدت مذکور اقدام کند ولی اجرای کامل طرح از ابتدای سال ۱۴۰۳ الزامی است.

پس از رای مثبت اعضا به این پیشنهاد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در اعتراض به این موضوع و با بیان اینکه این پیشنهاد همه زحمات را زیر سوال می‌برد، پس از درگیری لفظی با ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد، جلسه را ترک کرد اما با پادرمیانی اعضاء شورا دوباره به صحن بازگشت.  

روند کند عملیات عمرانی پروژه‌های حاشیه شهر 

در بخش دیگری از جلسه مجید طهوریان عسکری، عضو شورا، در تذکری عنوان کرد: تذکر اول من در خصوص روند کند عملیات عمرانی پروژه‌های حاشیه شهر است. با توجه به بازدید از این پروژه‌ها توسط اعضاء شورا و مشاهده تعطیلی کارگاه‌های عمرانی و روند بسیار کند آن، به شهرداری به صورت ویژه برای تاخیر در عملیات عمرانی پل شهید میرزایی، تعریض پل ده‌رود، پارک ۷۳ هکتاری و... تذکر می‌دهم.

وی بیان کرد: تذکر دوم من با محوریت عدم آغاز عملیات اجرایی در بافت آبکوه است. با توجه به گذشت ۲ سال از شروع به کار شورا، پیگیری‌های مکرر و مستمر مبنی بر آغاز عملیات اجرایی در بافت آبکوه و تعطیلی پروژه ۲۰ واحدی آن علی‌رغم وجود دغدغه در شورای شهر برای حل مسائل بافت، اقدامی جدی مشاهده نشده و آجر روی آجر گذاشته نشده است؛ بنابراین به شهرداری بابت عملکرد معاونت مالی سازمان و تعطیلی اقدامات بافت تذکر می‌دهم. طرح شورا بیش از ۳۰ روز در شهرداری برای اعلام نظر مسکوت مانده است.  

همچنین لایحه نامگذاری یک میدان و تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدا در این جلسه تصویب شد که بر اساس آن معبر فرعی چهارده معصوم(ع) ۱۰ واقع در خیابان رسالت ۵۷ (جاده سیمان) به نام شهید امیر برنجان، معبر فرعی شهید علیمردانی ۳۹ واقع در خیابان شهید علیمردانی به نام شهید خلیل‌الله حاجی‌داودلی، معبر فرعی شهید ظفری ۳۵ واقع در خیابان حر ۹۰ (شهرک شهید باهنر) به نام شهید حسن محمدی، میدان تقاطع بلوار برادران شهید خلیلی و خیابان شهید جهان‌آرا به نام شهید عبدالصالح امینیان و معابر فرعی نسترن یک واقع در خیابان شهید فکوری ١٩ به نام شهید رضا محقق‌فر نامگذاری شد.