آداب حرف زدن با تلفن که باید بلد باشیم
امروزه با پیشرفت تکنولوژی تماس تلفنی یکی از کارهای مهم روزانه است و اکثر کارها از این طریق انجام میشود پس بهتر است آداب حرف زدن با تلفن را به خوبی بدانید.
تلفن همراه یکی از مهمترین نیاز بشر در عصر تکنولوژی است که فواید و کارکردهای آن در زندگی مدرن را نمیتوان نادیده گرفت. امروزه تلفن همراه در دسترس همگان قرار گرفته و از اصلیترین وسایل ارتباطی محسوب میشود و همه ما روزانه با این ابزار تماسهایی را برقرار میکنیم.
صحبت کردن با تلفن نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر آداب خاصی دارد اما بسیاری از ما هنوز اصول آن را نمیدانیم! این مطلب میتواند کمک کند تا یاد بگیریم چطور و با رعایت چه نکاتی، گفتوگوی درستی داشته باشیم.
در صورت آنتن دهی ضعیف زنگ نزنید
اگر تماس شما ضروری نیست و در مکانی قرار گرفتهاید که آنتن دهی در آنجا ضعیف بوده و ممکن است تماس شما و صدایتان قطع و وصل گردد، اقدام به تماس گرفتن نکنید بلکه بگذارید به مکانی که آنتن دهی در آن قوی است، وارد شوید، سپس تماس بگیرید.
در ابتدای تماس خودتان را معرفی کنید
در ابتدای تماس با فردی که شماره شما را ندارد، خودتان را معرفی نمایید و با سوالاتی مانند "اگه گفتی من کی هستم" او را آزار ندهید و اگر کسی که تلفن را جواب داد فرد مورد نظرتان نبود، ابتدا خود را معرفی کرده و بگویید با چه کسی کار دارید.
اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند
هنگام صحبت با تلفن اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند و اگر مجبور به ایجاد وقفه در مکالمه شدید، بگویید، «لطفاً یک لحظه عذر من را بپذیرید، فوراً برمیگردم.» و وقتی برگشتید بگویید، «ممنونم که منتظر ماندید.»
قبل از تماس گرفتن پیام دهید
اگر کسی که میخواهید با او تماس بگیرید جزو اطرافیان و دوستان نزدیکتان نیست، بهتر است ابتدا به او پیامکی بدهید و بپرسید که میتوانید با او تماس بگیرید یا خیر؟
هنگام صحبت با تلفن غذا و نوشیدنی نخورید
متأسفانه بسیاری از افراد زمان صحبت با تلفن، غذا و نوشیدنی و... میخورند و یا آدامس میجوند. به دور از ادب است که مخاطب شما صدای خوردن و نوشیدن و... را بشنود.
در جای خلوت تماس برقرار کنید
همیشه در جای خلوت تماس بگیرید. صداهای پس زمینه مانند صدای بلند آهنگ، صدای جاروبرقی، صدای بادی که داخل اتومبیل میپیچد و... شنیدن و درک صدای شما را برای شنونده دشوار میکند. اگر کسی با شما زمانی که در این وضعیت قرار دارید، تماس گرفت میتوانید از او بخواهید مکالمه را به زمان دیگری موکول کند.
در جای عمومی مراقب بلندی صدایتان باشید
همیشه با لحنی آرام و یکنواخت پشت تلفن صحبت کنید، به خصوص اگر در محیط عمومی مثل تاکسی، مترو و...هستید. شنیدن حرفهای شما برای افراد خوشایند نخواهد بود پس مراقب بلندی صدایتان باشید.
در صورتی که پشت خط کسی قرار میگیرید، مداوم زنگ نزنید
اگر فردی که با او تماس گرفتهاید، در حال مکالمه بوده و به اصطلاح پشت خطی دارد، مدام به او زنگ نزنید بلکه کمی صبور باشید تا مکالمه او به پایان برسد.
به مخاطبتان رگباری زنگ نزنید
در برخی از مواقع ممکن است، فردی که با او تماس میگیرید، در دسترس نبوده یا متوجه تماس شما نشود و...، در این صورت او را به زنگ نبندید و بیش از حد به او زنگ نزنید زیرا دیدن چند میس کال پشت سر هم از یک نفر میتواند استرس زا باشد پس در این مواقع یک پیغام برای او بگذارید" با شما تماس گرفتم، موفق به صحبت نشدم چه زمانی میتونم دوباره تماس بگیرم؟"
در صورتی که تماس شما طول می کشد، بپرسید وقت کافی دارد
اگر فکر میکنید صحبتهای تلفنی شما طولانی است، از فردی که با او تماس گرفتهاید بپرسید که آیا وقت برای صحبت دارد یا خیر. اینگونه او متوجه میشود شما فردی مبادی آداب و محترم هستید که به زمان دیگران اهمیت میدهید.
هنگام تماس مشغول کاری نشوید
در زمانی که با تلفن صحبت میکنید، طرف مقابل شما سزاوار توجه کامل شما است پس اگر همزمان با صحبت با تلفن اینستاگرامتان را چک کنید، کتاب ورق بزنید، با کامپیوتر کار کنید یا با شخصی دیگر حرف بزنید، به مخاطب خود توهین کردهاید.
با لحنی آرام صحبت کنید
به گزارش وب گاه نمناک، پشت تلفن همیشه لحنی آرام داشته و به تُن صدایتان توجه کنید. صدای شما نباید خیلی بلند و آزار دهنده و نه خیلی آرام باشد که مخاطبتان نتواند آن را بشنود. برای تشخیص اینکه صدایتان بیش از اندازه بلند یا آرام نباشد، گوشی را کمی دورتر از گوشتان بگیرید و به حرف زدن خودتان گوش دهید.
خوردن
ابدا هنگام صحبت کردن در پشت تلفن، چیزی نخورید. این کار نه تنها حاکی از بیادبی است، بلکه بیفرهنگی را نیز ثابت میکند. همانطور که پیش از این گفته شد، باید همان آدابی که در صحبتهای حضوری رعایت میکنید را در هنگام مکالمه تلفنی نیز رعایت کنید تا به همصحبت خوبی تبدیل شوید.
سرفه و یا عطسه
باید در هنگام عطسه و یا سرفه صورت خود را از گوشی تلفن فاصله دهید و بلافاصله از فرد پشت خط عذرخواهی کنید. زیرا باعث شدهاید تا مکالمه قطع شود.
بیتوجهی به زمان
طولانی صحبت کردن و بیتوجهی به ساعت، زمان زیادی را از فرد مقابلتان تلف میکند. حتی اگر تصور میکنید که فرد پشت خط هیچ کاری برای انجام دادن، ندارد، باز هم نباید به زمان بیتوجه باشید. برای زمان فرد پشت خط، ارزش قائل شوید و کوتاه صحبت کنید. شاید لازم باشد برخی از صحبتهای خود را به دیدارهای حضوری موکول کنید. اگر قصد دارید طولانی صحبت کنید، بهتر است قبل از شروع از فرد مقابلتان بپرسید که چقدر زمان برای صحبت کردن دارد.
به مکان خود یا فرد مقابل دقت کنید
مکان هم دیگر نکته مهمی است که برای یک مکالمه تلفنی خوب موثر است؛ هم مکان شما و هم مکان مخاطبتان. دقت کنید که شما اگر در مکان شلوغی باشید، جایی باشید که تلفن به خوبی آنتن ندهد یا مجبور باشید به آرامی صحبت کنید، مخاطب از شما به شدت خواهد رنجید و طبیعتاً مکالمه خوبی با او نخواهید داشت. یا اگر مخاطب در محلی باشد که نتواند به هر دلیلی به خوبی صحبت کند (بودن افرادی در کنار آن ها، حضور در مکان شلوغ یا خلوت، بودن در خیابان و…) قطعاً مکالمه آن طور که باب میل شماست پیش نخواهد رفت و حتی ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد. پس دومین نکته مهم در آداب مکالمه تلفنی ، مکانی است که خودتان یا مخاطب در آن حضور دارید.
معطل کردن دیگران در حین مکالمه
نباید فرد پشت خط را به دلیل انجام کارهایتان، معطل کنید. بهتر است با یک عذرخواهی به او بگویید که در زمان دیگری تماس میگیرید.
تلفن همراه یکی از مهمترین نیاز بشر در عصر تکنولوژی است که فواید و کارکردهای آن در زندگی مدرن را نمیتوان نادیده گرفت. امروزه تلفن همراه در دسترس همگان قرار گرفته و از اصلیترین وسایل ارتباطی محسوب میشود و همه ما روزانه با این ابزار تماسهایی را برقرار میکنیم.
صحبت کردن با تلفن نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر آداب خاصی دارد اما بسیاری از ما هنوز اصول آن را نمیدانیم! این مطلب میتواند کمک کند تا یاد بگیریم چطور و با رعایت چه نکاتی، گفتوگوی درستی داشته باشیم.
در صورت آنتن دهی ضعیف زنگ نزنید
اگر تماس شما ضروری نیست و در مکانی قرار گرفتهاید که آنتن دهی در آنجا ضعیف بوده و ممکن است تماس شما و صدایتان قطع و وصل گردد، اقدام به تماس گرفتن نکنید بلکه بگذارید به مکانی که آنتن دهی در آن قوی است، وارد شوید، سپس تماس بگیرید.
در ابتدای تماس خودتان را معرفی کنید
در ابتدای تماس با فردی که شماره شما را ندارد، خودتان را معرفی نمایید و با سوالاتی مانند "اگه گفتی من کی هستم" او را آزار ندهید و اگر کسی که تلفن را جواب داد فرد مورد نظرتان نبود، ابتدا خود را معرفی کرده و بگویید با چه کسی کار دارید.
اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند
هنگام صحبت با تلفن اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند و اگر مجبور به ایجاد وقفه در مکالمه شدید، بگویید، «لطفاً یک لحظه عذر من را بپذیرید، فوراً برمیگردم.» و وقتی برگشتید بگویید، «ممنونم که منتظر ماندید.»
قبل از تماس گرفتن پیام دهید
اگر کسی که میخواهید با او تماس بگیرید جزو اطرافیان و دوستان نزدیکتان نیست، بهتر است ابتدا به او پیامکی بدهید و بپرسید که میتوانید با او تماس بگیرید یا خیر؟
هنگام صحبت با تلفن غذا و نوشیدنی نخورید
متأسفانه بسیاری از افراد زمان صحبت با تلفن، غذا و نوشیدنی و... میخورند و یا آدامس میجوند. به دور از ادب است که مخاطب شما صدای خوردن و نوشیدن و... را بشنود.
صحبت کردن با تلفن نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر آداب خاصی دارد اما بسیاری از ما هنوز اصول آن را نمیدانیم! این مطلب میتواند کمک کند تا یاد بگیریم چطور و با رعایت چه نکاتی، گفتوگوی درستی داشته باشیم.
در صورت آنتن دهی ضعیف زنگ نزنید
اگر تماس شما ضروری نیست و در مکانی قرار گرفتهاید که آنتن دهی در آنجا ضعیف بوده و ممکن است تماس شما و صدایتان قطع و وصل گردد، اقدام به تماس گرفتن نکنید بلکه بگذارید به مکانی که آنتن دهی در آن قوی است، وارد شوید، سپس تماس بگیرید.
در ابتدای تماس خودتان را معرفی کنید
در ابتدای تماس با فردی که شماره شما را ندارد، خودتان را معرفی نمایید و با سوالاتی مانند "اگه گفتی من کی هستم" او را آزار ندهید و اگر کسی که تلفن را جواب داد فرد مورد نظرتان نبود، ابتدا خود را معرفی کرده و بگویید با چه کسی کار دارید.
اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند
هنگام صحبت با تلفن اجازه ندهید چیزی مکالمهتان را قطع کند و اگر مجبور به ایجاد وقفه در مکالمه شدید، بگویید، «لطفاً یک لحظه عذر من را بپذیرید، فوراً برمیگردم.» و وقتی برگشتید بگویید، «ممنونم که منتظر ماندید.»
قبل از تماس گرفتن پیام دهید
اگر کسی که میخواهید با او تماس بگیرید جزو اطرافیان و دوستان نزدیکتان نیست، بهتر است ابتدا به او پیامکی بدهید و بپرسید که میتوانید با او تماس بگیرید یا خیر؟
هنگام صحبت با تلفن غذا و نوشیدنی نخورید
متأسفانه بسیاری از افراد زمان صحبت با تلفن، غذا و نوشیدنی و... میخورند و یا آدامس میجوند. به دور از ادب است که مخاطب شما صدای خوردن و نوشیدن و... را بشنود.
در جای خلوت تماس برقرار کنید
همیشه در جای خلوت تماس بگیرید. صداهای پس زمینه مانند صدای بلند آهنگ، صدای جاروبرقی، صدای بادی که داخل اتومبیل میپیچد و... شنیدن و درک صدای شما را برای شنونده دشوار میکند. اگر کسی با شما زمانی که در این وضعیت قرار دارید، تماس گرفت میتوانید از او بخواهید مکالمه را به زمان دیگری موکول کند.
در جای عمومی مراقب بلندی صدایتان باشید
همیشه با لحنی آرام و یکنواخت پشت تلفن صحبت کنید، به خصوص اگر در محیط عمومی مثل تاکسی، مترو و...هستید. شنیدن حرفهای شما برای افراد خوشایند نخواهد بود پس مراقب بلندی صدایتان باشید.
در صورتی که پشت خط کسی قرار میگیرید، مداوم زنگ نزنید
اگر فردی که با او تماس گرفتهاید، در حال مکالمه بوده و به اصطلاح پشت خطی دارد، مدام به او زنگ نزنید بلکه کمی صبور باشید تا مکالمه او به پایان برسد.
به مخاطبتان رگباری زنگ نزنید
در برخی از مواقع ممکن است، فردی که با او تماس میگیرید، در دسترس نبوده یا متوجه تماس شما نشود و...، در این صورت او را به زنگ نبندید و بیش از حد به او زنگ نزنید زیرا دیدن چند میس کال پشت سر هم از یک نفر میتواند استرس زا باشد پس در این مواقع یک پیغام برای او بگذارید" با شما تماس گرفتم، موفق به صحبت نشدم چه زمانی میتونم دوباره تماس بگیرم؟"
در صورتی که تماس شما طول می کشد، بپرسید وقت کافی دارد
اگر فکر میکنید صحبتهای تلفنی شما طولانی است، از فردی که با او تماس گرفتهاید بپرسید که آیا وقت برای صحبت دارد یا خیر. اینگونه او متوجه میشود شما فردی مبادی آداب و محترم هستید که به زمان دیگران اهمیت میدهید.
هنگام تماس مشغول کاری نشوید
در زمانی که با تلفن صحبت میکنید، طرف مقابل شما سزاوار توجه کامل شما است پس اگر همزمان با صحبت با تلفن اینستاگرامتان را چک کنید، کتاب ورق بزنید، با کامپیوتر کار کنید یا با شخصی دیگر حرف بزنید، به مخاطب خود توهین کردهاید.
با لحنی آرام صحبت کنید
به گزارش وب گاه نمناک، پشت تلفن همیشه لحنی آرام داشته و به تُن صدایتان توجه کنید. صدای شما نباید خیلی بلند و آزار دهنده و نه خیلی آرام باشد که مخاطبتان نتواند آن را بشنود. برای تشخیص اینکه صدایتان بیش از اندازه بلند یا آرام نباشد، گوشی را کمی دورتر از گوشتان بگیرید و به حرف زدن خودتان گوش دهید.
همیشه در جای خلوت تماس بگیرید. صداهای پس زمینه مانند صدای بلند آهنگ، صدای جاروبرقی، صدای بادی که داخل اتومبیل میپیچد و... شنیدن و درک صدای شما را برای شنونده دشوار میکند. اگر کسی با شما زمانی که در این وضعیت قرار دارید، تماس گرفت میتوانید از او بخواهید مکالمه را به زمان دیگری موکول کند.
در جای عمومی مراقب بلندی صدایتان باشید
همیشه با لحنی آرام و یکنواخت پشت تلفن صحبت کنید، به خصوص اگر در محیط عمومی مثل تاکسی، مترو و...هستید. شنیدن حرفهای شما برای افراد خوشایند نخواهد بود پس مراقب بلندی صدایتان باشید.
در صورتی که پشت خط کسی قرار میگیرید، مداوم زنگ نزنید
اگر فردی که با او تماس گرفتهاید، در حال مکالمه بوده و به اصطلاح پشت خطی دارد، مدام به او زنگ نزنید بلکه کمی صبور باشید تا مکالمه او به پایان برسد.
به مخاطبتان رگباری زنگ نزنید
در برخی از مواقع ممکن است، فردی که با او تماس میگیرید، در دسترس نبوده یا متوجه تماس شما نشود و...، در این صورت او را به زنگ نبندید و بیش از حد به او زنگ نزنید زیرا دیدن چند میس کال پشت سر هم از یک نفر میتواند استرس زا باشد پس در این مواقع یک پیغام برای او بگذارید" با شما تماس گرفتم، موفق به صحبت نشدم چه زمانی میتونم دوباره تماس بگیرم؟"
در صورتی که تماس شما طول می کشد، بپرسید وقت کافی دارد
اگر فکر میکنید صحبتهای تلفنی شما طولانی است، از فردی که با او تماس گرفتهاید بپرسید که آیا وقت برای صحبت دارد یا خیر. اینگونه او متوجه میشود شما فردی مبادی آداب و محترم هستید که به زمان دیگران اهمیت میدهید.
هنگام تماس مشغول کاری نشوید
در زمانی که با تلفن صحبت میکنید، طرف مقابل شما سزاوار توجه کامل شما است پس اگر همزمان با صحبت با تلفن اینستاگرامتان را چک کنید، کتاب ورق بزنید، با کامپیوتر کار کنید یا با شخصی دیگر حرف بزنید، به مخاطب خود توهین کردهاید.
با لحنی آرام صحبت کنید
به گزارش وب گاه نمناک، پشت تلفن همیشه لحنی آرام داشته و به تُن صدایتان توجه کنید. صدای شما نباید خیلی بلند و آزار دهنده و نه خیلی آرام باشد که مخاطبتان نتواند آن را بشنود. برای تشخیص اینکه صدایتان بیش از اندازه بلند یا آرام نباشد، گوشی را کمی دورتر از گوشتان بگیرید و به حرف زدن خودتان گوش دهید.
ابدا هنگام صحبت کردن در پشت تلفن، چیزی نخورید. این کار نه تنها حاکی از بیادبی است، بلکه بیفرهنگی را نیز ثابت میکند. همانطور که پیش از این گفته شد، باید همان آدابی که در صحبتهای حضوری رعایت میکنید را در هنگام مکالمه تلفنی نیز رعایت کنید تا به همصحبت خوبی تبدیل شوید.
سرفه و یا عطسه
باید در هنگام عطسه و یا سرفه صورت خود را از گوشی تلفن فاصله دهید و بلافاصله از فرد پشت خط عذرخواهی کنید. زیرا باعث شدهاید تا مکالمه قطع شود.
بیتوجهی به زمان
طولانی صحبت کردن و بیتوجهی به ساعت، زمان زیادی را از فرد مقابلتان تلف میکند. حتی اگر تصور میکنید که فرد پشت خط هیچ کاری برای انجام دادن، ندارد، باز هم نباید به زمان بیتوجه باشید. برای زمان فرد پشت خط، ارزش قائل شوید و کوتاه صحبت کنید. شاید لازم باشد برخی از صحبتهای خود را به دیدارهای حضوری موکول کنید. اگر قصد دارید طولانی صحبت کنید، بهتر است قبل از شروع از فرد مقابلتان بپرسید که چقدر زمان برای صحبت کردن دارد.
به مکان خود یا فرد مقابل دقت کنید
مکان هم دیگر نکته مهمی است که برای یک مکالمه تلفنی خوب موثر است؛ هم مکان شما و هم مکان مخاطبتان. دقت کنید که شما اگر در مکان شلوغی باشید، جایی باشید که تلفن به خوبی آنتن ندهد یا مجبور باشید به آرامی صحبت کنید، مخاطب از شما به شدت خواهد رنجید و طبیعتاً مکالمه خوبی با او نخواهید داشت. یا اگر مخاطب در محلی باشد که نتواند به هر دلیلی به خوبی صحبت کند (بودن افرادی در کنار آن ها، حضور در مکان شلوغ یا خلوت، بودن در خیابان و…) قطعاً مکالمه آن طور که باب میل شماست پیش نخواهد رفت و حتی ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد. پس دومین نکته مهم در آداب مکالمه تلفنی ، مکانی است که خودتان یا مخاطب در آن حضور دارید.
معطل کردن دیگران در حین مکالمه
نباید فرد پشت خط را به دلیل انجام کارهایتان، معطل کنید. بهتر است با یک عذرخواهی به او بگویید که در زمان دیگری تماس میگیرید.
صدای مناسبی داشته باشید
صدای خوب، یکی از مهم ترین عوامل هر گفتگویی به شما می رود؛ مخصوصاً گفتگوی تلفنی که فقط به صدا مربوط است! یعنی شما اگر نتوانید به خوبی صدای خودتان را به درستی مدیریت کنید، قطعاً اتفاقات خوبی در آن مکالمه تلفنی نخواهد افتاد.
وقتی میگوییم صدای خوب، منظورمان عوامل زیادی است که باید در کنار یکدیگر جمع شوند تا در نهایت آن صدایی که باید، حاصل شود. عواملی از جمله:
تلفظ صحیح کلمات
شمرده ادا کردن حروف
بالا و پایین بردن تن صدا
نفس کشیدن مناسب در حین صحبت کردن برای تنظیم صدا
مناسب بودن لحن صدا
و بسیاری نکته دیگر که اتفاقاً بسیار هم به این مقاله مرتبط هستند و طبیعتاً چون نمیتوان به همه آن ها در این مقاله اشاره کرد، شما را توصیه میکنم به خواندن مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم و رعایت نکات آن که در نهایت میتوانند به یک مکالمه تلفنی فوق العاده و جذاب هم کمک کنند.
وقتی میگوییم صدای خوب، منظورمان عوامل زیادی است که باید در کنار یکدیگر جمع شوند تا در نهایت آن صدایی که باید، حاصل شود. عواملی از جمله:
تلفظ صحیح کلمات
شمرده ادا کردن حروف
بالا و پایین بردن تن صدا
نفس کشیدن مناسب در حین صحبت کردن برای تنظیم صدا
مناسب بودن لحن صدا
و بسیاری نکته دیگر که اتفاقاً بسیار هم به این مقاله مرتبط هستند و طبیعتاً چون نمیتوان به همه آن ها در این مقاله اشاره کرد، شما را توصیه میکنم به خواندن مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم و رعایت نکات آن که در نهایت میتوانند به یک مکالمه تلفنی فوق العاده و جذاب هم کمک کنند.
منبع:میگنا