این بنا پیش از برج آزادی نماد تهران بود؛ از الهام طاقبستان تا رد پای پهلوی
سردر باغ ملی، نمادی از معماری دوره پهلوی، با الهام از حجاریهای طاقبستان و نقوش باستانی ایران، در قلب تهران خودنمایی میکند. این بنا که جایگاه دیدهبانی و نقارهزنی نیز داشته، رد پای رضاشاه پهلوی را بر پیشانی دارد. نمای داخلی هم نقوشی مانند مسلسل، صحنه تسخیر تهران در کودتای ۱۲۹۹ در نزدیکی دروازه و برج و باروهای تهران (احتمالا دروازه قزوین)، نگاره تمامقد سربازان لژیون قزاق و همینطور نقش دو فرشته پیروزی که تا حدودی از حجاریهای طاقبستان اقتباس شده است، دارد و در بخش بالایی این سردر هم جایگاه دیدهبانی و نقارهزنی طراحی شده است. حوالی میدان توپخانه، در دل بافت تاریخی شهر، میدانی واقع شده که ظاهرا هیچ شباهتی به میدان ندارد؛ میدان مشق که هیچگاه شکل دایرهای نداشته و از همان ابتدا، یک محوطه چهارضلعی ۴۰۰ در ۴۰۰متری با مساحت ۱۶ هزار متر بوده.

به گزارش سهندخبر به نقل از خبرفوری،
سردر باغ ملی، نمادی از معماری دوره پهلوی، با الهام از حجاریهای طاقبستان و نقوش باستانی ایران، در قلب تهران خودنمایی میکند. این بنا که جایگاه دیدهبانی و نقارهزنی نیز داشته، رد پای رضاشاه پهلوی را بر پیشانی دارد.
نمای داخلی هم نقوشی مانند مسلسل، صحنه تسخیر تهران در کودتای ۱۲۹۹ در نزدیکی دروازه و برج و باروهای تهران (احتمالا دروازه قزوین)، نگاره تمامقد سربازان لژیون قزاق و همینطور نقش دو فرشته پیروزی که تا حدودی از حجاریهای طاقبستان اقتباس شده است، دارد و در بخش بالایی این سردر هم جایگاه دیدهبانی و نقارهزنی طراحی شده است.
حوالی میدان توپخانه، در دل بافت تاریخی شهر، میدانی واقع شده که ظاهرا هیچ شباهتی به میدان ندارد؛ میدان مشق که هیچگاه شکل دایرهای نداشته و از همان ابتدا، یک محوطه چهارضلعی ۴۰۰ در ۴۰۰متری با مساحت ۱۶ هزار متر بوده.