رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: تا پایان خردادماه و با کمک دبیران باید بخش عمده برگههای امتحانی تصحیح شود تا این کار با سرعت مناسب به سرانجام برسد
۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 0 132021
تصحیح اوراق امتحانات نهایی
<p style="text-align: justify;">به گزارش سهند خبر به نقل از خبرگزاری مهر، محسن زارعی، در گردهمایی شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان گفت: یکی از راهکارها برای تربیت نسل فکور که محل دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله<span>&nbsp;</span><span>العالی</span>) است، را می&zwnj;توان افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی دانست که باعث مواهب بسیاری برای نظام تعلیم و تربیت و کشور خواهد بود.</p> <p style="text-align: justify;">وی افزود: رؤسای دانشگاه&zwnj;ها اذعان دارند که ورودی&zwnj;های اخیر آن&zwnj;ها به لحاظ کیفی در وضعیت بهتری نسبت به ورودی&zwnj;های سال&zwnj;های قبل هستند و این امری ارزشمند است که در نتیجه افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی فراهم شده است.</p> <p style="text-align: justify;">زارعی بیان داشت: ابتکار بسیار خوب آموزش و پرورش ناحیه ۳ شهر اصفهان در تجمیع حوزه&zwnj;های برگزاری آزمون و اجرای آن در فضاهای متمرکز و با نظم و ترتیب قابل قبول، تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.</p> <p style="text-align: justify;"><strong><span>باید بخش عمده برگه&zwnj;های امتحانی تا پایان خرداد تصحیح شود</span></strong></p> <p style="text-align: justify;">رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش عنوان کرد: تا پایان خردادماه و با کمک دبیران باید بخش عمده برگه&zwnj;های امتحانی تصحیح شود تا این کار با سرعت مناسب به سرانجام برسد؛ همچنین در تلاشیم تا پرداخت حق&zwnj;الزحمه تصحیح امتحانات در اسرع وقت انجام شود.</p> <p style="text-align: justify;">وی با تشریح آئین&zwnj;نامه مسیر رشد معلمی، اذعان کرد: یکی از عوامل درون&zwnj;داد نظام آموزش و پرورش معلم است و ارزیابی شایستگی معلمان باید در بدو و حین خدمت انجام شود که این کار در بسیاری از کشورهای جهان برای معلمان مشغول خدمت در قالب دوره&zwnj;های ضمن خدمت انجام می&zwnj;شود.</p> <p style="text-align: justify;">زارعی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین و برای اجرای قانون رتبه&zwnj;بندی معلمان، ارزیابی شایستگی&zwnj;های معلمی در دستورکار قرار گرفت؛ اما به دلیل سرعت بالای اجرای کار در مرحله نخست، امکان بازنگری در چالش&zwnj;ها وجود نداشت و اکنون در حال انجام این کار هستیم.</p> <p style="text-align: justify;">رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی داده&zwnj;هایی که از مدیران مستقیم دریافت می&zwnj;شد به دلایل مختلف قابل استناد نبود و در بازنگری صورت گرفته، این شاخص تغییر خواهد کرد تا تسلط معلم بر دانش تخصصی رشته خود و نیز دانش او در حوزه تعلیم و تربیت سنجیده شود.</p> <p style="text-align: justify;">وی با بیان اینکه این سنجش نیازمند آزمونی است که در مرحله نخست اجرای قانون رتبه&zwnj;بندی امکان آن فراهم نبود، عنوان کرد: در زمینه سنجش شایستگی&zwnj;های حرفه&zwnj;ای نیز باید میزان موفقیت معلم در کاربست این شایستگی&zwnj;ها مورد سنجش قرار گیرد.</p> <p style="text-align: justify;"><span><strong>نظرسنجی از عملکرد معلمان قبل از توزیع کارنامه</strong></span></p> <p style="text-align: justify;">زارعی اضافه کرد: در آئین&zwnj;نامه مسیر رشد معلمی، تغییراتی حاصل شد که بخشی از آن دریافت نظرات<span>&nbsp;</span><span>ذی</span><span>&nbsp;</span>نفعان یعنی دانش&zwnj;آموز و اولیا است که امروز امکان آن فراهم شده است و قبل از دریافت کارنامه، دانش&zwnj;آموزان و اولیا باید نظر خود را بیان کنند و سپس کارنامه را دریافت کنند و بخش دیگر نیز دریافت نظرات ذی&zwnj;ربطان است که نظر گروه&zwnj;های آموزشی دریافت خواهد شد و فرایند آن به گونه&zwnj;ای طراحی شده که مشکل سوگیری نداشته باشد.</p> <p style="text-align: justify;">رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در رابطه با مبحث بررسی شایستگی&zwnj;های تخصصی نیز اذعان داشت: برای این کار، در ابتدا تعیین سطح اتفاق خواهد افتاد و در مقابل آن دوره توانمندسازی متناسب با میزان نیاز برای هر معلم تعریف خواهد شد؛ هم&zwnj;چنین روش&zwnj;های رشد و آموزش شامل هدایت&zwnj;گری، مربیگری، درس پژوهی و اقدام پژوهی، فعالیت&zwnj;های فرهنگی و یادگیری خودگردان هستند.</p> <p style="text-align: justify;"><strong><span>طراحی چند مرحله آموزشی و ارزشیابی برای رشد معلمان</span></strong></p> <p style="text-align: justify;">وی با بیان اینکه اجرای مسیر رشد معلمی برای معلمان در حال خدمت در چند مرحله طراحی شده است، بیان کرد: این مراحل شامل نیازسنجی، طراحی دوره آموزشی و پایش و ارزشیابی است و در دو بخش ارزیابی دوره و ارزیابی همکاران انجام خواهد شد تا در نهایت اثربخشی دوره&zwnj;های برگزار شده باید در کف مدرسه و در میان دانش&zwnj;آموزان سنجیده شود و ارتقای رتبه&zwnj;بندی منوط به طی&zwnj;کردن این فرایند خواهد بود.</p> <p style="text-align: justify;">زارعی خاطرنشان کرد: با این آئین&zwnj;نامه موضوع جذب، ارتقا و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش تا حد زیادی سامان&zwnj;دهی خواهد شد و برکات مطلوبی خواهد داشت.</p>