آزاد ارمکی: باید کاملا از روی صدا وسیما عبور کرد / نمیتوان از آن ها انتظار تلاش برای تقویت همبستگی ملی را داشت
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: با پایان جنگ، آن گروه رادیکال دوباره بازگشته و همان دوگانهسازی بین ایران و اسلام را از سر گرفته است. همین که جلوی این افراد پس از ۴۰ سال گرفته شود و صدایشان خاموش شود، همبستگی بین مردم تقویت میگردد. تقی آزاد ارمکی با اشاره به حضور چند شب پیش رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام و درخواست ایشان برای خواندن سرود «ای ایران» در شب عاشورا، اظهار کرد: اساسا آن چیزی که ایرانیان به عنوان اسلام مد نظر قرار دادهاند و اجرا میکنند، بسیار متفاوتتر از آن چیزی است که در عربستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی وجود دارد، زیرا نوعی درهمتنیدگی بین اسلام با مقتضیات اجتماعی و فرهنگی ایرانیان شکل گرفته و نام آن «دین در ایران» شده است. البته این امر یک فرایند طولانی را طی کرده است؛ یعنی به محض اینکه اعراب اسلام را به ایرانیان معرفی کردند، مورد پذیرش واقع نشد، بلکه در چندین مرحله دچار دگردیسی شد و اکنون ما دینی را در ایران داریم که بیش از هر چیزی، فرهنگ ایرانی را در دل خود جای داده است. وی با بیان اینکه بر همین اساس این دین، شامل آداب، ادبیات، تاریخ، ملت و شعر ایرانی میشود، ادامه داد: لذا هیچ تعارضی بین ملیگرایی ایرانیان و دینداری آنان نیست. اما کسانی که فرایند دگردیسی مذکور را نپذیرفتند، همواره ایران و اسلام را در مقابل هم قرار دادهاند و حتی بسیاری از جنگها نیز به واسطه همین اسلامگرایی رادیکال شکل گرفته است؛ تفکری که هیچ شباهتی به منطق ایرانی ندارد و بیشتر شبیه عقاید طالبان و اخوانالمسلمین است. در کنار این افراد، کسانی را هم داریم که از اسلام عبور کرده و آن را مانع توسعه اجتماعی ایران میدانند که اینان نیز درک درستی ندارند و متأثر از یک تفکر بسیار ایدئالیستی تحت عنوان «ناسیونالیسم ایرانی» هستند.
به گزارش سهندخبر به نقل از خبرفوری،
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: با پایان جنگ، آن گروه رادیکال دوباره بازگشته و همان دوگانهسازی بین ایران و اسلام را از سر گرفته است. همین که جلوی این افراد پس از ۴۰ سال گرفته شود و صدایشان خاموش شود، همبستگی بین مردم تقویت میگردد.
تقی آزاد ارمکی با اشاره به حضور چند شب پیش رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام و درخواست ایشان برای خواندن سرود «ای ایران» در شب عاشورا، اظهار کرد: اساسا آن چیزی که ایرانیان به عنوان اسلام مد نظر قرار دادهاند و اجرا میکنند، بسیار متفاوتتر از آن چیزی است که در عربستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی وجود دارد، زیرا نوعی درهمتنیدگی بین اسلام با مقتضیات اجتماعی و فرهنگی ایرانیان شکل گرفته و نام آن «دین در ایران» شده است. البته این امر یک فرایند طولانی را طی کرده است؛ یعنی به محض اینکه اعراب اسلام را به ایرانیان معرفی کردند، مورد پذیرش واقع نشد، بلکه در چندین مرحله دچار دگردیسی شد و اکنون ما دینی را در ایران داریم که بیش از هر چیزی، فرهنگ ایرانی را در دل خود جای داده است.
وی با بیان اینکه بر همین اساس این دین، شامل آداب، ادبیات، تاریخ، ملت و شعر ایرانی میشود، ادامه داد: لذا هیچ تعارضی بین ملیگرایی ایرانیان و دینداری آنان نیست. اما کسانی که فرایند دگردیسی مذکور را نپذیرفتند، همواره ایران و اسلام را در مقابل هم قرار دادهاند و حتی بسیاری از جنگها نیز به واسطه همین اسلامگرایی رادیکال شکل گرفته است؛ تفکری که هیچ شباهتی به منطق ایرانی ندارد و بیشتر شبیه عقاید طالبان و اخوانالمسلمین است. در کنار این افراد، کسانی را هم داریم که از اسلام عبور کرده و آن را مانع توسعه اجتماعی ایران میدانند که اینان نیز درک درستی ندارند و متأثر از یک تفکر بسیار ایدئالیستی تحت عنوان «ناسیونالیسم ایرانی» هستند.


