بیوگرافی سعید راد و همسرانش؛ کارنامه کاری او را بشناسید

سعید راد که از اواخر سال گذشته، اخبار نگران‌کننده‌ای راجع به سلامتی وی منتشر شده بود، درحالی‌که تنها ۳ ماه تا فوت کردن شمع ۸۰ سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

  ۱۴۰۳/۰۵/۰۲     0    83023
بیوگرافی سعید راد و همسرانش؛ کارنامه کاری او را بشناسید

احمدسعید حق پرست راد که با نام هنری سعید راد شناخته می‌شود، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان زاده ۴ آبان ۱۳۲۶ در شهر تهران است. سعید راد دانشجوی رشته انصرافی رشته کشاورزی و دارای مدرک تحصیلی دیپلم است و از سال ۱۳۴۷ فعالیت هنری خود در سینما را آغاز کرد. 

به گزارش روزیاتو، او در جوانی یکی از حرفه‌های رشته بولینگ و عضو باشگاه بولینگ پرسپولیس بود و جالب است بدانید که موفق به کسب مقام قهرمانی در این رشته هم شد. او علاوه بر بولینگ به دو، پیاده‌روی و دوچرخه سواری هم علاقه‌مند است.

همسر اول سعید راد

سعید راد در دوران جوانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر به نام نگاه و یک پسر به نام سام شد. در حال حاضر فرزندان او ساکن کانادا هستند. سعید راد و همسرش بعد از مدتی از هم جدا شدند. دختر سعید راد دندانپزشک و پسرش سام هم وکیل است. نوه‌های دختری او آریا و آدام همتی هستند که آدام عضو تیم جوانان پرسپولیس است و در زمان مربیگری برانکوو در رده بزرگسال توانست در چند بازی حضور پیدا کند. در مورد نام و وضعیت همسر اول سعید راد اطلاعاتی منتشر نشده است.

همسر فعلی سعید راد کیست

سعید راد بعد از جدایی از همسر اول و دومش در حال حاضر مجرد است.

فرزندان سعید راد و نوش آفرین

سعید راد بعد از جدایی از همسر اولش در سال ۱۳۵۴ و در ۲۸ سالگی برای بار دوم با همکار زن خود نوش آفرین که یکی از بازیگران و خواننده‌های مطرح آن زمان بود ازدواج کرد. اما زندگی نوش آفرین و سعید راد هم بعد از ۱۷ سال به جدایی ختم شد و نوش آفرین بعد از جدایی ایران را به مقصد هندوستان ترک کرد. در مورد فرزندان سعید راد و نوش آفرین اطلاعاتی در دسترس نیست.

شروع فعالیت هنری سعید راد

سعید راد از سال ۱۳۴۷ فعالیت هنری اش را آغاز کرد. او به واسطه دوستی با امیر نادری عکاس فیلم فاتحین صحرا در سال ۱۳۵۰ توانست با بازی در این فیلم اولین تجربه بازیگری اش را بدون هیچ پیش زمینه قبلی بدست بیاورد؛ و چشمان آبی و اندام مناسبش در کنار بازی‌های درخشان باعث ماندگاری او در خاطره‌ها شد. او پیش از انقلاب ۵۷ در ده‌ها فیلم بازی کرد. او در سال ۱۳۶۰، بعد از وقفه طولانی فیلم سینمایی مرز به کارگردانی جمشید حیدری در کنار مرحوم داوود رشیدی به هنرنمایی پرداخت.

اما اوج شهرت آقای بازیگر مربوط به فیلم عقاب‌ها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۶۳ است. اما بنا بر دلایلی نامعلوم سعید راد بعد از فیلم عقاب‌ها ممنوع التصویر شد و بعد از تلاش‌های زیاد برای رفع این ممنوعیت که موفقیت آمیز نبود مجبور شد ایران را ترک کند. اما بعد از سال‌ها دوری از ایران در سال ۱۳۷۸ به وطن بازگشت و بعد از سال‌ها دوری از سینما، در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش حضور پیدا کرد. او در این سال‌ها در سریال‌های در چشم باد، ترور خاموش، گیلدخت، فیلم سینمایی هم حضور موفقی داشته است.

سعید راد: هرگز عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود

با توجه به فوت این بازیگر مصاحبه‌ای از او را انتخاب کرده‌ایم. که پربازدید شده است. بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» به ایرنا در گفتگویی عنوان داشت: دوران دفاع‌مقدس دورانی بود که بهترین مردمان برای دفاع از مرز‌های وطن جان خود را فدا کردند و مثل گل پرپر شدند. من به عنوان یکی ایرانی که هیچوقت عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود، هرگونه اقدام باکیفیت برای تکریم این افراد را ضروری می‌دانم.

او اظهار داشت: برای ساخت فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس باید حساسیت بیشتری داشت و آثار باکیفیتی در این حوزه خلق کرد، مثل فیلم سینمایی دوئل که در زمان خود یکی از آثاری بود که با بالاترین استاندارد‌های ممکن سینمای ایران ساخته شد.

وی افزود: هنگامی که احمدرضا درویش سناریوی این فیلم را به من داد، بسیار تعجب کردم که این فیلم حجیم قرار است در ایران ساخته شود چراکه اساساً ساخت فیلم با این کیفیت علاوه بر ایده‌پردازی دقیق و خلاقیت بالا، به توان فنی بالایی در همه عوامل نیاز دارد و تنها در صورتی به موفقیت می‌رسد که همه عوامل به معنای خاص کلمه، حرفه‌ای و خودباور باشند.

راد با اشاره به نقش خود در این فیلم، افزود: اسکندر شخصیتی متفاوت و چند بُعدی داشت که همین موضوع سبب جذابیت بالای این نقش می‌شد.

بازیگر سریال دل با تاکید بر ضرورت تولید آثار باکیفیت در حوزه دفاع‌مقدس، ادامه داد: من در چند اثر سینمایی با موضوع دفاع‌مقدس مانند مرز، عبور از میدان مین، عقاب‌ها، دوئل، چ و برزخی‌ها بازی داشته‌ام، اما می‌توان به جرأت گفت فیلم سینمایی دوئل به معنای واقعی یکی از اصولی‌ترین و محکم‌ترین آثار حوزه دفاع‌مقدس بود.

وی تاکید کرد: در بزرگترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا که صاحب صنعت سینما هستند، همچنان آثاری با موضوع جنگ ساخته می‌شود. در هالیوود تعداد آثار ساخته شده با موضوع جنگ جهانی دوم بسیار زیاد است و این در حالیست که سال‌های زیادی از آن دوران گذشته است، اما در ایران هر سال تعداد فیلم‌های سینمایی تولیدشده با موضوع جنگ‌تحمیلی کمتر می‌شود.

بازیگر مجموعه در چشم باد تاکید کرد: دوران دفاع‌مقدس گنجینه‌ای بزرگ برای کشور در همه ابعاد و مملو از سوژه‌های ناب و کمیاب است که می‌توان ده‌ها و صد‌ها فیلم سینمایی با محوریت آن‌ها تولید کرد، اما فیلم دفاع‌مقدس باید با استانداردی ساخته شود که بتوان آن را در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی به عنوان یک فیلم ارزشی و با شخصیت ایرانی نمایش داد.

راد اضافه کرد: در سال‌های گذشته سینماگران بسیار خوبی داشته‌ایم که به موفقیت‌های خوبی نیز در عرصه‌های بین‌المللی و جشنواره‌های جهانی رسیده‌اند، اما سینما که فقط ساخت آثار اجتماعی و آپارتمانی با موضوعات کلیشه‌ای نیست. حوزه دفاع‌مقدس باید به حدی جدی گرفته شود که سینمای کشور را تغذیه و سینمای ایران را به همه دنیا معرفی کند.

هنرمند نباید قبل از فوت، تمام شود

بازیگر فیلم چ تأکید کرد: در سینمای ایران بزرگانی مانند بهرام بیضایی و ناصر تقوایی حضور دارند که نه‌تن‌ها سرمایه بلکه شناسنامه فیلم ایرانی هستند. این افراد نوابغ فرهنگی و هنری ما هستند، اما امروزه حتی از آنان یادی هم نمی‌شود. نباید روند به گونه‌ای باشد که هنرمندان کشور، قبل از فوت، تمام شوند.

به عنوان یک ایرانی، هرگز عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود

راد با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، خاطرنشان کرد: دوران دفاع‌مقدس، دورانی بود که بهترین مردمان برای دفاع از مرز‌های وطن، جان خود را فدا کردند و مثل گل پرپر شدند. من به عنوان یکی ایرانی که هیچوقت عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود، هر گونه اقدام باکیفیت برای تکریم این افراد را ضروری می‌دانم.

بازیگر نام‌آشنای آثار دفاع‌مقدس تاکید کرد: تکریم از جانبازانی که در دوران دفاع‌مقدس جان خود را برای حفظ نام ایران به خطر انداختند و الان مهجور و بی‌ادعا در خانه‌هایشان نشسته‌اند، یکی از وظایف همگانی است که جشنواره فیلم مقاومت باید آن را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت می‌تواند تا حد بسیاری از تولید آثار خوب دفاع‌مقدس حمایت کند.

شروع فعالیت هنری سعید راد

سعید راد از سال ۱۳۴۷ فعالیت هنری اش را آغاز کرد. او به واسطه دوستی با امیر نادری عکاس فیلم فاتحین صحرا در سال ۱۳۵۰ توانست با بازی در این فیلم اولین تجربه بازیگری اش را بدون هیچ پیش زمینه قبلی بدست بیاورد؛ و چشمان آبی و اندام مناسبش در کنار بازی‌های درخشان باعث ماندگاری او در خاطره‌ها شد. او پیش از انقلاب ۵۷ در ده‌ها فیلم بازی کرد. او در سال ۱۳۶۰، بعد از وقفه طولانی فیلم سینمایی مرز به کارگردانی جمشید حیدری در کنار مرحوم داوود رشیدی به هنرنمایی پرداخت.

اما اوج شهرت آقای بازیگر مربوط به فیلم عقاب‌ها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۶۳ است. اما بنا بر دلایلی نامعلوم سعید راد بعد از فیلم عقاب‌ها ممنوع التصویر شد و بعد از تلاش‌های زیاد برای رفع این ممنوعیت که موفقیت آمیز نبود مجبور شد ایران را ترک کند. اما بعد از سال‌ها دوری از ایران در سال ۱۳۷۸ به وطن بازگشت و بعد از سال‌ها دوری از سینما، در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش حضور پیدا کرد. او در این سال‌ها در سریال‌های در چشم باد، ترور خاموش، گیلدخت، فیلم سینمایی هم حضور موفقی داشته است.

سعید راد: هرگز عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود

با توجه به فوت این بازیگر مصاحبه‌ای از او را انتخاب کرده‌ایم. که پربازدید شده است. بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» به ایرنا در گفتگویی عنوان داشت: دوران دفاع‌مقدس دورانی بود که بهترین مردمان برای دفاع از مرز‌های وطن جان خود را فدا کردند و مثل گل پرپر شدند. من به عنوان یکی ایرانی که هیچوقت عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود، هرگونه اقدام باکیفیت برای تکریم این افراد را ضروری می‌دانم.

او اظهار داشت: برای ساخت فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس باید حساسیت بیشتری داشت و آثار باکیفیتی در این حوزه خلق کرد، مثل فیلم سینمایی دوئل که در زمان خود یکی از آثاری بود که با بالاترین استاندارد‌های ممکن سینمای ایران ساخته شد.

وی افزود: هنگامی که احمدرضا درویش سناریوی این فیلم را به من داد، بسیار تعجب کردم که این فیلم حجیم قرار است در ایران ساخته شود چراکه اساساً ساخت فیلم با این کیفیت علاوه بر ایده‌پردازی دقیق و خلاقیت بالا، به توان فنی بالایی در همه عوامل نیاز دارد و تنها در صورتی به موفقیت می‌رسد که همه عوامل به معنای خاص کلمه، حرفه‌ای و خودباور باشند.

راد با اشاره به نقش خود در این فیلم، افزود: اسکندر شخصیتی متفاوت و چند بُعدی داشت که همین موضوع سبب جذابیت بالای این نقش می‌شد.

بازیگر سریال دل با تاکید بر ضرورت تولید آثار باکیفیت در حوزه دفاع‌مقدس، ادامه داد: من در چند اثر سینمایی با موضوع دفاع‌مقدس مانند مرز، عبور از میدان مین، عقاب‌ها، دوئل، چ و برزخی‌ها بازی داشته‌ام، اما می‌توان به جرأت گفت فیلم سینمایی دوئل به معنای واقعی یکی از اصولی‌ترین و محکم‌ترین آثار حوزه دفاع‌مقدس بود.

وی تاکید کرد: در بزرگترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا که صاحب صنعت سینما هستند، همچنان آثاری با موضوع جنگ ساخته می‌شود. در هالیوود تعداد آثار ساخته شده با موضوع جنگ جهانی دوم بسیار زیاد است و این در حالیست که سال‌های زیادی از آن دوران گذشته است، اما در ایران هر سال تعداد فیلم‌های سینمایی تولیدشده با موضوع جنگ‌تحمیلی کمتر می‌شود.

بازیگر مجموعه در چشم باد تاکید کرد: دوران دفاع‌مقدس گنجینه‌ای بزرگ برای کشور در همه ابعاد و مملو از سوژه‌های ناب و کمیاب است که می‌توان ده‌ها و صد‌ها فیلم سینمایی با محوریت آن‌ها تولید کرد، اما فیلم دفاع‌مقدس باید با استانداردی ساخته شود که بتوان آن را در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی به عنوان یک فیلم ارزشی و با شخصیت ایرانی نمایش داد.

راد اضافه کرد: در سال‌های گذشته سینماگران بسیار خوبی داشته‌ایم که به موفقیت‌های خوبی نیز در عرصه‌های بین‌المللی و جشنواره‌های جهانی رسیده‌اند، اما سینما که فقط ساخت آثار اجتماعی و آپارتمانی با موضوعات کلیشه‌ای نیست. حوزه دفاع‌مقدس باید به حدی جدی گرفته شود که سینمای کشور را تغذیه و سینمای ایران را به همه دنیا معرفی کند.

هنرمند نباید قبل از فوت، تمام شود

بازیگر فیلم چ تأکید کرد: در سینمای ایران بزرگانی مانند بهرام بیضایی و ناصر تقوایی حضور دارند که نه‌تن‌ها سرمایه بلکه شناسنامه فیلم ایرانی هستند. این افراد نوابغ فرهنگی و هنری ما هستند، اما امروزه حتی از آنان یادی هم نمی‌شود. نباید روند به گونه‌ای باشد که هنرمندان کشور، قبل از فوت، تمام شوند.

به عنوان یک ایرانی، هرگز عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود

راد با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، خاطرنشان کرد: دوران دفاع‌مقدس، دورانی بود که بهترین مردمان برای دفاع از مرز‌های وطن، جان خود را فدا کردند و مثل گل پرپر شدند. من به عنوان یکی ایرانی که هیچوقت عرق ایرانی‌ام تمام نمی‌شود، هر گونه اقدام باکیفیت برای تکریم این افراد را ضروری می‌دانم.

بازیگر نام‌آشنای آثار دفاع‌مقدس تاکید کرد: تکریم از جانبازانی که در دوران دفاع‌مقدس جان خود را برای حفظ نام ایران به خطر انداختند و الان مهجور و بی‌ادعا در خانه‌هایشان نشسته‌اند، یکی از وظایف همگانی است که جشنواره فیلم مقاومت باید آن را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت می‌تواند تا حد بسیاری از تولید آثار خوب دفاع‌مقدس حمایت کند.

کارنامه کاری

سال تولید نام فیلم کارگردان نقش
۱۳۹۲ عشق و جنون حسن نجفی بایرام
۱۳۹۲ پایان خدمت حمید زرگرنژاد سروان بابکان
۱۳۹۲ چ ابراهیم حاتمی کیا تیمسار فلاحی
۱۳۹۰ گیرنده مهرداد غفارزاده حاج صمد
۱۳۹۰ پروانگی قاسم جعفری  
۱۳۸۲ دوئل احمدرضا درویش اسکندر
۱۳۶۳ عقاب‌ها ساموئل خاچیکیان مهرداد
۱۳۶۲ دادشاه حبیب کاووش دادشاه
۱۳۶۲ عبور از میدان مین جواد طاهری  
۱۳۶۱ برزخی‌ها ایرج قادری  
۱۳۶۰ خط قرمز مسعود کیمیایی امانی
۱۳۶۰ فرمان کوپال مشکوت  
۱۳۶۰ مرز جمشید حیدری  
۱۳۵۷ با عشق مردن اکبر صادقی امیر
۱۳۵۷ ساخت ایران امیر نادری علی
۱۳۵۷ گدای اشراف‌زاده عزیزاله بهادری مسعود
۱۳۵۶ آقای لر به شهر می‌رود امیر شروان قلی
۱۳۵۶ خاکستری مجید صفار زینل
۱۳۵۶ سفر سنگ مسعود کیمیایی غربتی (کولی)
۱۳۵۶ سکوت بزرگ محمود کوشان احمدشیکه
۱۳۵۶ هزار بار مردن جلال مهربان محسن
۱۳۵۶ همراهان امیر شروان والی
۱۳۵۵ جدال عزیزاله بهادری طاهر
۱۳۵۵ قاصدک محمد صفار قاسم
۱۳۵۴ دزد سوم عباس شباویز ابی
۱۳۵۴ دو آقای با شخصیت امیر شروان  
۱۳۵۴ شرف عزیزاله بهادری امیر
۱۳۵۴ کمین کامران قدکچیان امیر
۱۳۵۴ هدف ایرج قادری خسرو
۱۳۵۳ آب حبیب کاووش مسلم
۱۳۵۳ خشم و خون ناصر محمدی مسلم
۱۳۵۳ کنیز کامران قدکچیان امید
۱۳۵۳ مرد شب اسماعیل پورسعید ابرام چاخان
۱۳۵۳ مسلخ هادی صابر سعید
۱۳۵۲ تنگنا امیر نادری علی خوش دست
۱۳۵۲ تیغ آفتاب امیر شروان منصور
۱۳۵۲ خروس شاپور قریب علی
۱۳۵۲ خورشید در مرداب محمد صفار راد
۱۳۵۲ سالومه مهدی ژورک خلیل
۱۳۵۱ صادق کرده ناصر تقوایی صادق
۱۳۵۱ صبح روز چهارم کامران شیردل امیر
۱۳۵۱ طغرل سیامک یاسمی طغرل
۱۳۵۱ کافر فریدون گله مهدی کافر
۱۳۵۱ مردی در طوفان خسرو پرویزی عبدالله
۱۳۵۰ الکلی محمدعلی جعفری فرهاد
۱۳۵۰ خداحافظ رفیق امیر نادری خسرو
۱۳۵۰ فاتحین صحرا محمد زرین دست سیاهی لشکر
شناسه خبر: 88772200